Onze aanpak
Fabruka co-creëert concrete oplossingen voor sociale uitdagingen, om Brussel meer rechtvaardig en solidair te maken.
Ons doel is eenvoudig: vernieuwende ideeën laten uitgroeien tot sterke projecten en duurzame sociale ondernemingen.
Criteria
De initiatieven die we begeleiden:
- zijn Brussels
- willen via sociale innovatie een oplossing bieden voor een nood waarvoor nog geen antwoord bestaat,
- zijn in de eerste plaats bestemd voor mensen die drempels ervaren,
- zijn samenwerkingen tussen verschillende organisaties en/of met eindgebruikers
- kunnen uitgroeien tot een sociale onderneming,
- worden getrokken door een gemotiveerd projectteam
Om ons doel te bereiken, is onze begeleiding opgedeeld in drie fases:
- Ontwikkeling: Reflectiegroepen samenbrengen en oplossingen co-creëren die tegemoetkomen aan onbeantwoorde sociale noden.
- Structurering: Het idee vertalen naar een concreet project en de haalbaarheid nagaan.
- Verduurzaming: Het project verankeren en de oprichting van een sociale onderneming begeleiden (coöperatie of vzw).
Tussen elke fase komt het oriëntatiecomité samen, dat bestaat uit de 6 partners van Fabruka en Innoviris. Het comité geeft telkens groen licht voor de overgang naar de volgende fase en geeft advies en aanbevelingen aan de projectgroep.
De begeleiding gebeurt in samenwerking met en als aanvulling op het werk van eerstelijnswerkers en experten.
De begeleiding van Fabruka
Onbeantwoorde sociale noden identificeren en oplossingen ontwikkelen.
Idee
Het idee vertalen naar een concreet project en de haalbaarheid nagaan.
Project
Een duurzame en veerkrachtige vzw of coöperatie oprichten.
Sociale onderneming
Creatieve, zakelijke en financiële ondersteuning doorheen de 3 fases
Samen creëren
Onze creatieve fase is het startpunt voor sociale innovatie. Om te beginnen dompelen we ons onder in de praktijk: we identificeren en analyseren de uitdagingen van Brusselaars die drempels ervaren.
Vervolgens gaan we over tot actie. Het draait erom samen met alle betrokkenen nieuwe pistes te bedenken, te onderzoeken en uit te werken. Deze aanpak is participatief en inclusief: in samenwerking met de organisaties op het terrein en de eindgebruikers.
Begeleiding op maat
De ontwikkeling van elke oplossing vraagt om een traject op maat. We passen ons aan aan de thema’s, de doelgroepen en de verwachtingen van de deelnemers. De ontwikkeling kan gebeuren via:
- Reflectiedagen in grote groepen (meer dan 40 personen)
- kleinschalige workshops
- een reeks bijeenkomsten van een werkgroep
- diepgaande individuele gesprekken
Deze begeleiding duurt meerdere maanden om tot een onderbouwde oplossing te komen. Hoe zorgen we voor duurzame oplossingen?
- We definiëren de diensten zo concreet mogelijk
- We zorgen dat ze gedragen worden door een gemotiveerd team
- We leggen de beoogde sociale impact vast
- We bepalen welke middelen nodig zijn
- We zorgen dat de oplossing innovatief en relevant is voor Brussel en de Brusselaars
Onze troef: duo van facilitators
Voor onze begeleiding bij de ontwikkeling van een oplossing werken we altijd met twee facilitators, elk van een andere partner. Dankzij zo’n duo kunnen we verschillende werkwijzen en methodieken combineren, wat resulteert in een diepgaande en doeltreffende aanpak.
Hoe wordt de begeleiding opgestart?
Er zijn twee mogelijkheden:
- Op initiatief van Fabruka: we nemen het voortouw door proactief deelnemers uit te nodigen om samen oplossingen te zoeken.
- Behoefte vanop het terrein: professionals of burgers nemen contact met ons op, waarna we een collectief van meerdere actoren samenbrengen om nieuwe ideeën te ontwikkelen.
Fabruka heeft geen vaste instapmomenten: we kunnen snel van start gaan. We bekijken samen jullie motivatie en beschikbaarheden en of jullie vraag aan onze toelatingscriteria voldoet. En dan kunnen we beginnen!
Deze fase dient om het idee dat tijdens de ontwikkelingsfase ontstond om te zetten in een gestructureerd project.
Onze begeleiding baseert zich op een klassieke begeleiding in ondernemerschap maar dan met maximale betrokkenheid van eindgebruikers. We maken hen deel van het projectteam of betrekken hen op specifieke momenten.
Deze structureringsfase duurt enkele maanden en is gericht op de verduurzaming van het project.
Pijlers van de begeleiding
Tijdens deze begeleiding komen volgende onderwerpen aan bod:
- Basis: de waarden, missie en visie van het project definiëren.
- Sociale impact: de doelstellingen en de gewenste sociale impact van het project uitdiepen.
- Projectteam: het team samenstellen en de taken verdelen volgens de mogelijkheden van de teamleden.
- Governance: de mandaten en processen voor besluitvorming vastleggen.
- Initiatief: de diensten omschrijven en de customer journey uittekenen.
- Haalbaarheidsstudie: de haalbaarheid nagaan, inclusief testen met de eindgebruikers.
- Economische haalbaarheid: het financiële plan uitwerken en financieringsbronnen identificeren.
- Communicatie: een eerste communicatiestrategie rond het project uitwerken.
Aanpak van de begeleiding
Tijdens deze structureringsfase wordt het projectteam ondersteund door twee gespecialiseerde facilitators. De expertises van dit duo vullen elkaar aan:
- de ene facilitator richt zich op de structurering van het project en het ondernemerschap.
- de andere focust op het financiële aspect en economische haalbaarheid van het project.
De begeleiding garandeert een vlotte opstart en succes op lange termijn.
De begeleiding tijdens deze fase maakt het project duurzaam en solide door de oprichting van een sociale onderneming.
Volgende aspecten komen aan bod:
- Versterking van het collectief: het coördinatieteam van de onderneming samenstellen, met oog voor de taakverdeling en benodigde competenties. De werkingsprincipes en besluitvormingsorganen vastleggen.
- Vastleggen van de financiële en juridische structuur:
- gerichte ondersteuning bij de zoektocht naar financiering
- afwerken van het financiële plan en het meerjarenbudget
- creatie van de rechtsvorm (vzw of coöperatie)